GENERAL CONSIDERATIONS ON THE NOTIONS OF FORM AND AESTHETICS IN THE SUSTAINABLE DESIGN FRAMEWORK

Irina Sonia CHIM, Ioan BLEBEA

Abstract


Fulfillment of sustainability should be sought in the action of designing aesthetically. Products that appeal to our sensitivity will not only reduce environmental impact, but also honors the cultural spirit of industrial creation. An agenda for sustainable design complies with the natural environment and cultural and spiritual elevation of the user, through the mediation of products. Sustainable design is no longer an option but a responsibility for all those involved in design practice. We undertook this research believing in the possibility of a change in how sustainable design practice is undertaken. Designers have a critical responsibility as form givers, where forms should accommodate sustainable considerations. This paper examines the importance of aesthetic sustainable design, practitioner’s responsibility and formal opportunities, intending a mediation framework for, and instigating to dialogue and transformation.

Full Text:

PDF

References


Virgil, S., 1973. Pregatirea cadrelor de creatori industriali. In: Estetica Industrială și Marketingul, [Simpozion organizat în 1973 de

către Ministerul Industriei Ușoare, Inst. de Creație Industrială și Estetica Producției, București], pp. 66-73.

Papanek, V., 1997. Designul pentru lumea reala: ecologie umana si schimbare sociala. Bucuresti: editura Tehnica.

Demetrescu, M.C., 1973. Estetică industrială, marketing și strategiile comunicațiilor. In: Estetica Industrială și Marketingul,

[simpozion organizat în 1973 de către Ministerul Industriei Ușoare, Institulul de Creație Industrială și Estetica Producției, București], pp. 20-23.

Berinde, M., 1973. Opinii privind relația estetică industrială – marketing. In: Estetica Industrială și Marketingul, [simpozion organizat în 1973 de către Ministerul Industriei Ușoare, Institulul

de Creație Industrială și Estetica Producției, București], pp. 62-65.

Hașeganu, G., 1973. Estetica industrial – parte de sistem în Marketing-ul internațional al produselor industriale. In: Estetica Industrială și Marketingul, [simpozion organizat în 1973 de către Ministerul Industriei Ușoare, Institulul de Creație Industrială și Estetica Producției, București], pp. 37-44.

Papanek, V., 1997. Designul pentru lumea reala: ecologie umana si schimbare sociala. Bucuresti: Editura Tehnica.

Ewald, C.,1927. Thoughts on the Shape of Trains. In: Bayley, S., 1979. In Good Shape: Style in Industrial Products 1900 to 1960.

London: Design Council, pp. 36-40.

Geddes, N. B., 1934. Design is a Matter of Thinking. In: Bayley, S., 1979. In Good Shape: Style in Industrial Products 1900 to 1960.

London: Design Council, pp. 45-47.

Brochmann, O., 1970. Good or Bad Design. London: Studio Vista, New York: Van Nostrand Reinhold Company.

Vianu, T., 1968. Estetica. București: Editura Științifică


Refbacks

  • There are currently no refbacks.


JOURNAL INDEXED IN :